-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7857 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

پايان سفر اول براي كساني كه شغلشان در سفر است، در صورت باقي ماندن ده روز در وطن، چه زماني است؟ هنگام رسيدن به مقصد يا برگشتن به وطن؟ (به فتواي آيت الله خامنهاي)

با رسيدن به محل كار. بار دوم كه از وطن به محل كار ميرويد، نفر دوم شروع ميشود.(1)

بنابراين اگر ده روز در وطن بمانيد و بعد بخواهيد به محل كار برويد، در بين راه و در محل كار و در برگشت به وطن، نماز شكسته است و روزه نميتوانيد بگيريد. در رسالة اجوبة الاستفتاءات آمده است:

اگر رفت و برگشت در نظر عرف يك سفر محسوب شود، مثل استاد يا كارمندي كه از وطن براي تدريس و كار به شهري سفر كرده و هنگام عصر يا فرداي آن روز به مبدأ (وطن) برميگردد، در اين صورت، رفت و برگشت سفر اول محسوب ميشود اما در صورتي كه عرفاً يك سفر نباشد، مثل رانندهاي كه براي حمل كالا به مقصد تهران مثلاً حركت كرده، بعد از تخليه بار در تهران، باري به قصد مشهد ميزند و بعد از تخليه در مشهد، از آن جا باري به قصد برگشت به وطن ميزند، در اين صورت سفر اول، همان سفر به تهران بوده و بقيه، سفر دوم و سوم محسوب ميشوند. در سفر اول نماز شكسته و در سفرهاي دوم و سرم نماز تمام و روزه صحيح است.

پينوشتها:

1 - آيت الله خامنهاي، اجوبةالاستفتاآت ج 1، ص 193، سؤال 663.

بنده محل كار و وطنم بيش از مسافت شرعي فاصله دارد و شهري در نزديكي محل كارم به فاصله 4-5 كيلومتر است. اگر به آن شهر بروم و برگردم، حكم نماز و روزهام چيست؟

در فرض سئوال رفت و برگشت از محل كار به (شهر كرمانشاه) مشكلي به نماز و روزه شما ايجاد نميكند و نماز تمام و روزه درست است.(1)

پينوشتها:

1 - آيت الله خامنهاي، اجوبةالاستفتاآت، ج1، ص 200، سئوال 680.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.